Nieuwsbericht

Actualiteit

Verplichte ontvangst elektronische facturen door gemeenten per april 2019

Vanaf april 2019 moeten gemeenten, waneer zij een aanbestedende overheidsdienst zijn, in staat zijn om elektronische facturen te ontvangen en te verwerken. Deze verplichting is een Europese maatregel ter bevordering van de werking van de interne (Europese) markt. Doordat in ieder land van de Europese Unie in april 2019 alle elektronische facturen voldoen aan dezelfde voorwaarden 
wordt het voor ondernemers eenvoudiger gemaakt om in een ander land van de Europese Unie verrichte diensten en leveringen te factureren. De ondernemer hoeft namelijk niet meer op de hoogte te zijn van de lokale factuurvereisten. De verplichting om elektronische facturen te ontvangen en te verwerken geldt enkel voor de hoofdaannemer van een gegunde aanbestede dienst. Daarnaast is de hoofdaannemer niet verplicht om elektronisch te factureren.
 
Met een elektronische factuur wordt niet een pdf-format bedoeld, maar een digitaal bestand dat vanuit het ene geautomatiseerde systeem, elektronisch kan worden verwerkt in een ander geautomatiseerd systeem. Het administratieve softwarepakket dient in april 2019 gereed te zijn. Het is daarom zaak om nu al na te gaan of uw huidige administratieve softwarepakket hierop is ingericht en eventuele maatregelen te nemen indien dit niet het geval is

Reacties

0 reactie(s). Plaats hieronder uw reactie.


Plaats een reactie

Om te kunnen reageren dient u ingelogd te zijn.